zondag 15 november 2009

Proeverij Henri Bloem Euroborg


Vandaag togen we weer naar een proeverij en wel eentje in onze eigen thuishaven '' De euroborg'''. In plaats van het lawaai van zingende, schreeuwende en juichende supporters werd de stilte nu verstoord door slurpende wijnliefhebbers. De door Henri Bloem opgezette assortimentsproeverij was grootst van opzet, maar liefst 60 wijnen waren er te proeven. Op de proeverij waren ook twee speciale gasten aanwezig namelijk, Carlos Aliaga van Vina Aliaga en Giorgio Forno van II Falcheto. Deze wijnmakers waren speciaal van hun wijngaarden geplukt om tijdens de proeverij iets over hun wijnen te vertellen. Omdat het een grote proeverij betreft heb ik gekozen om de wijnen niet uitgebreid te gaan beschrijven, want dan krijgen we hier een boekwerk waarbij mijn cursusboek in het niet valt... De proeverij begon met een glaasje Rose brut, de Merotto Grand Rosa di Nero brut Spumante wat op zich wel lekker was maar ik vindt het echt een vrouwendrankje. Nu waren de witte wijnen aan bod, waarvan ik een aantal geproefd heb, waarvan ik de opvallenste wijnen genoteerd heb en dat waren:

- Markowitsch 2008, Chardonnay, Carnuntum, Oostenrijk
- Ottella, Le Creete 2008, Luana, Veneto, Italie
- Clos Floridene 2007, Graves, Bordeaux, France

Na de witte tafel kwam er een tafel met wijnen onder de 5 euro, wijnen waarvan ik logischewijs al veel van kende. De toppers van deze tafel was voor mij nog wel de:

- Kleinkoppies 2006, Cabernet Sauvignon , Shiraz, Stellenbosch Zuid-Afrika
- De Vinzelo 2006, Tinto, Douro, Portugal

Nu waren we aangekomen bij de Franse tafel, met jawel Franse wijnen. Met de Franse proeverij van vorige week en al het leren voor de Swen-2 examen waan ik me zn beetje een echte Frankrijkkenner. Dus beetje walsen, ruiken, slurpen, proeven en tot een oordeel komen. Ook hier zaten een aantal mooie wijnen bij.

- Juliete Avril 2008 , Cotes de Ventoux. France
- Chateau Pinerale, Cahors, France
- Domaine Cousodon, Silice, Saint Jospeh, Rhone, France
Intussen flink wat water, broodjes en kaasjes genuttigd zodat de smaak optimaal blijft, maar naar een stuk of 10 wijnen begin je het toch wel te vernemen dat je de smaak toch wat minder goed kan onderscheiden. Gewoon een kwestie van oefenen. Op de volgende tafel stond een mengelmoes van Europese wijnen, en daar zaten heel wat mooie wijnen tussen uit voornamelijk Italie. Sinds de cursus ben ik gevallen voor Italiaanse wijnen en voornamelijk de Amarone.

- Azienda Agricola Pra 2006, Vigna Paradiso. Amarone Della Valpolicella, Italie
- Fattoria Le Pupille 2007, Morellino di Scansano, Italie
- Ottela 2008, Gemei, Rosso Veronese, Veneto, Italie

Amarone spuug je niet uit!, dat is een doodszonde, dus deed ik dat ook niet, net zoals met de Ottela welke verrassend smaakvol was en wel voor een zachte prijs. Daarna stapten we Spanje binnen, we werden welkom geheten door Carlos Aliaga, die op een zeer traditionele manier zijn wijnen maakt. Dus geen klaring, geen filtering en dat soort zaken. Dit komt de wijn zeer ten goede vindt ik, ik heb al eerder wijnen van hem gedronken en wist wat er op tafel stond. Maar het is leuk om die wijnen naast elkaar te proeven en ze te vergelijken. Daar komt uit dat de duurste wijnen niet perse de lekkerste hoeven te zijn. Al zijn de prijzen voor al zijn wijnen erg redelijk te noemen.




- Vina Aliaga 2008, Tempranillo
- Vina Aliaga 2005, Crianza
- Vina Aliaga, 2007 Carnacha Vieja

We verlieten Spanje en kwamen zo de Nieuwe Wereld in, het columbus gevoel kreeg ik echter niet want de meeste wijnen op de tafel waren mij al wel bekend. Tenminste van naam, wel stonden er een paar mooie verrassingen tussen



- Auntsfield 2007, Hawk Hill, Pinot Noir, Marlborough, Nieuw-Zeeland
- Tulbagh Mountian vineyards 2005, Viktoria, Western Cape, Zuid-Afrika
- De martino 2006, Old Bush Vines Las Cruces, Cachapoal Valley. Chili

De Italiaanse wijnboer Giorgio Forno uit Piemonte waar hij samen met zijn broers mooie wijnen maakt stond als laatste in de rij tafels, dat is was opzich jammer want er zaten mooie wijnen tussen, welke beter eerder geproefd had kunnen worden. Maar goed hier stonden ook zeer mooie wijnen bij.

- II Falchetto 2005 , Barbarossa, Nebbiolo d Alba
- ll Falchetto Bricco Paradiso, Barbera d Asti

Tot slot was er nog een boerin die Geitekaas maakte en verkocht, alleen jammer dat de kaas eerst nog een paar weken in de koelkast moest rijpen, dat is jammer want de meesten hebben het geduld er niet voor en het zal lekker gaan ruiken in de koelkast. Zoals gezegd een grote proeverij met veel mensen, ik schat dat er zn 150 mensen aanwezig waren, waardoor het een gezellige drukte was. Een aantal nieuwe wijnen kunnen proeven, waar een aantal in postitieve zien zijn opgevallen...


Kortom een leuke proefmiddag...

Geen opmerkingen: