dinsdag 28 april 2009

Italia



Sinds een tijdje ben ik bezig met een wijncursus, en nee het bestaat niet alleen uit drinken maar ook uit echte leerstof. Ik kan niet wachten tot het moment daar is wanneer ik de eerste gediplomeerde wijndrinken in de familie zal zijn, en dan bedoel ik de hele familie!!. Maandag was het alweer de vijfde les van de wijncursus. Na de boeiende lessen over de Franse wijngebeiden was nu Italie aan de beurt. Een land met een rijde geschiedenis wat wijn betreft. Over de DOC enz zal ik nu niet over uitwijden maar wel even aandacht voor de wijnen die ik geproefd heb.


Voor mij was de topper de Amarone van Zenato 2005



Land: Italiƫ
Wijnhuis: Zenato, San Benedetto, Verona - Italia
Herkomst: Amarone della Valpolicella Classico D.O.C.
Streek: Veneto

Hand geoogst en geselecteerd en daarna laat men deze druiven gedurende drie maanden indrogen met als resultaat dat veel van het vocht in de druiven verdampt is waardoor de druiven dus zeer rijk aan suikers zijn. De samenstelling ervan is 70% Corvina Veronese, 20% Rondinella, 5% Sangiovese en 5% Molinara. Na de gisting rijpt de wijn 30 maanden op eikenhouten vaten en vervolgens nog eens 12 maanden op fles. De Amarone heeft een dieprode kleur en is heerlijk van smaak. Rijp fruit en een heel uitnodigende (het woord wat ik ontdekt heb tijdens de cursus) bouquet krachtige en dat kan al snel met 16,5 % tevens warme en rijke smaak. Kortom een wijn die je met een hele bijzondere vrouw of andere bijzondere gelegenheid zal drinken...................
Het leukste van deze cursus is dat je wijn wat over is mee naar huis kan nemen, een soort van huiswerk dus......

Geen opmerkingen: