zondag 9 augustus 2009

Saint Emilion grand cru 1974


Land: Frankrijk
Regio: Bordeaux, AC Saint-Emilion Grand Cru)
Wijnhuis: Château La Chapelle Lescours
Druif: Merlot (70%), Cabernet Sauvignon (15%), Cabernet Franc (15%)
Bodem/Klimaat: Bodem afwisselend van samenstelling, kalk, grind en kiezel, ijzerhoudende ondergrond; gematigd klimaat onder invloed van Atlantische Oceaan.

Beoordeling:

Vandaag een bijzondere wijn welke ik eigelijk op mijn verjaardag had willen drinken, maar omdat je deze wijn niet zo even in de winkel koopt duurde het even voor het in mijn bezit was. Nadat ik de fles in huis had reed bij mij meteen de vraag of het niet zonde van de wijn was. Het is een wijn van mijn geboortejaar 1974 en het was nog maar de vraag of het nog te drinken zal zijn. Misschien kon ik het beter bewaren als een soort hebbedingetje. Maar de fles en etiket zagen er nog te goed uit om de kurk er op te laten. Dus toog ik met de fles naar Hoogezand om daar samen met familie deze bijzondere wijn te drinken.

Van tevoren had ik informatie opgezocht en dat stemde mij niet echt al te vrolijk, want de bewaartijd zal ongeveer 8 jaren zijn en dan was deze wijn met zjin 35 jaar wel erg over datum. Maar zoals eerder gezegd zag de fles er nog perfect uit en er was mij verteld dat hij al die jaren goed gelegen had. Met de nodige spanning werd de fles ontkurkt, helaas brak het laatste stukje van de kurk maar gelukkig geen kurk in de fles. Ik besloot de wjin niet te decanteren omdat met dit soort oude wijnen dat juist funest kan zijn. Voorzichtig schonk ik het de wijn in het glas de bezinksel achterlatend. De kleur was haast tegen het roodbruine af, maar toch niet zo bruin dat je zal denken dat hij de geest had gegeven. Ik vondt de kleur eerder modderig. De geur was niet erg sterk, het leek me een beetje te ruiken naar natte bladeren en ochtendgrond. De smaak was enigzins verrassend er zat nog een licht zuurtje in en verder proefde ik wat pruimen en grond. Ik weet niet of je zoiets hoort te proeven bij zulke oude wijnen maar het is wel een aparte ervaring om wijn te drinken waarvan de druiven in mijn geboortejaar geoogst zijn. Na mate de fles openstond veranderde de smaak van de wijn, het zijn dus geen wijnen die je rustig nog evven een dag kan laten staan, dus was het doordrinken geblazen......

Algemene informatie:

De beroemde wijngaarden van Saint-Emilion bevinden zich op de rechteroever van de Dordogne, tegenover de wijnstreek Entre-deux-Mers. De wijnen uit Saint-Emilion worden in één adem genoemd met die van de Haut-Médoc. Over het algemeen is een Saint-Emilion wat voller, rijker en soepeler van karakter. Sommigen noemen Saint-Emilion-wijnen ook wel de Bourgognes onder de Bordeaux. Net als in de Haut-Médoc zijn veel wijnchâteaux in Saint-Emilion opgenomen in een classificatie. Een daarvan is de groep Grands Crus. Deze wijnen zijn geproduceerd door châteaux die bewezen hebben een bovengemiddelde tot uitstekende kwaliteit te leveren.

De wijngaarden van Château La Chapelle Lescours (Grand Cru) liggen in het hart van de Saint-Emilion. De oude wijnstokken staan op een kiezelrijke bodem met een ijzerhoudende ondergrond. De nabijheid van de Atlantische Oceaan zorgt voor een gematigd klimaat en de gevarieerde bodemstructuur is bijzonder geschikt voor de druivenrassen die hier gedijen. De merlot is met 70% de meest aangeplante druif, cabernet sauvignon en cabernet franc nemen ieder 15% voor hun rekening. Château La Chapelle Lescours is een verrukkelijke Saint-Emilion Grand Cru. Dankzij het hoge aandeel van de merlot heeft de wijn een zachte zuurgraad en milde tannines. Hierdoor komt de wijn vol en soepel over. Cabernet sauvignon en cabernet franc geven de wijn een aantrekkelijke fruitigheid. Na de traditionele vinificatie rijpt de wijn 18 maanden in houten vaten.

Geen opmerkingen: